Títol de l’activitat
|
Per què no ho fem amb els de segon?
|
Descripció dels agents personals
|
Aprenents: Els alumnes de primer i segon
Mediadors: El duré a terme, jo.
Tecnologia: Ordinadors amb sistema operatiu Windows XP, amb connexió a Internet, cercadors d’informació/imatges (Google), activitats online del programa Jclick processador de text Word i altaveus...
|
Descripció del problema
|
Una nena de primer, amb problemes conductuals, em demana si podrien venir a l’hora d’informàtica els nens de segon i treballar junts. La demanda ve a partir de que en una classe de valors van treballar, de manera col·laborativa, els de primer i segon. A part aquesta nena de tant en tant va a segon i als nens li ajuden amb la feina.
Segons la descripció que fa Jonassen podem dir que es tracta d’un cas amb una:
Estructuració: És un problema mal estructurat, ja que aquest problema es troba a la vida diària, no són continguts que s’estudien a la classe per tant les solucions no són ni predictibles ni convergents. Té uns objectius vagament definits a cada nen, ja que en cada cas serà diferent, el que aconseguim. Per tant obtindrem moltes solucions al nostre problema.
Complexitat: És un problema complex, en el que intervenen diverses variables. Intervé l’actuació de tots els aprenents i per tant la predictivitat serà alta.
Especificitat de camp: La solució del problema estarà determinada pel context. S’utilitzaran activitats online per ampliar els coneixements treballats a l’aula ordinària i al mateix temps es treballarà la cooperació entre ells.
Tipologia de la situació del problema: Fa ús de les regles.
|
Plantejament del problema
|
En una de les activitats que vam treballar a valors: la col·laboració, la cooperació,vam agrupar els alumnes de primer i segons per que treballin de forma col·laborativa, i que els de segon ajudin als de primer a fer les diferents activitats. Va ser una experiència gratificant per als nens. A partir d’aquí i en una activitat de TIC, que no se’n sortien, una nena de primer en va dir: per què no ho fem amb els de segon?. És una nena amb problemes conductuals, i a vegades va a la classe de segons a fer les activitats que no vol fer a la seva classe. Arreu de la seva demanda la resta de la classe també m’ho va plantejar.
|
Context de l’activitat
|
Aquesta activitat es durà a terme dins de l’horari escolar. Concretament els dimecres a la tarda, que és el moment en que puc agrupar als dos grups, ja que coincideixen que un grup fa valors i el altre informàtica i d’aquesta manera treballo les dues coses a l’hora. A l’aula d’informàtica repartiré als alumnes per parelles donant-li un ordinador a cada parella.
|
Característiques més importants dels aprenents
|
Al grup que va destinat aquest projecte és a primer i segon de primària de la meva escola. És un grup de nens que porta des d’Educació Infantil utilitzant els ordinadors per tant a nivell de les eines que utilitzant tenen un domini bàsic, sobretot els de segon, poder desenvolupar l’activitat correctament.
Dins del grup hi ha diferents nivells cognitius i és per aquest motiu que l’activitat la desenvoluparem per parelles ajudant-se uns als altres. Als grups els hi agrada treballar a la sala d’informàtica, això farà que estiguin motivats, i el seu estat emocional sigui bo, i que tinguin una actitud positiva en vers l’activitat. De totes maneres em puc trobar que hi hagi alguna parella que no funcioni i hagi d’intervenir ajudant-los o canviant la parella.
Dintre del grup, hi ha una nena amb problemes conductuals greus, presentant problemes a diferents àrees de coneixement, degudes a la faltat de motivació i d’actitud.
|
Competències especifiques
|
La realització d’aquests projecte suposarà el desenvolupament de diferents competències:
Competències transversals:
Aquests competència es treballen a les activitats específiques de clic amb activitats de classificació, seriació,... tant de colors, mides, llenguatge...
Competències metodològiques
Competències personals
Competències especifiques
Objectius generals
- Participar activament en el projecte
- Utilitzar les TIC de forma adequada.
- Treballar col.laborativament
- Utilitzar el vocabulari adequat per l’ús de les TIC
- Fomentar actituds de respecte.
- Utilitzar les TIC per el desenvolupament d’altres competències: comunicativa, matemàtica
|
Continguts
|
- Utilització correcte de les TIC
- Explicació per part de segon de les eines per desenvolupar la feina
- Desenvolupament correcta de les activitats.
- Ajuda als de primer o mutuament entre ells.
- Participació en les diferents activitats.
- Interès per les activitats.
|
Seqüenciació de les activitats.
|
El projecte es faran en quatre sessions amb una durada d’una hora
Sessió 1: Faré la introducció explicant el que volem fer, organització de les parelles,
les normes, les activitats que farem... A continuació identificaré els coneixements
previs que tenen els alumnes sobre l’ús de les TIC.
Sessió 2: Suposem que els alumnes ja tenen un desenvolupament bàsic de les TIC degut a que estant treballant amb elles des de Educació Infantil. Començarem a treballar les activitats proposades per la mestra. Seran activitats que buscarem a activitats Clic i a Educantic
Sessió 3: Continuarem treballant activitats preparades per mi, i al final de la sessió es deixarà als alumnes que triïn les activitats que volen fer.
Sessió 4: Es farà una reflexió a nivell de grup: de que han aprés, si els hi ha agradat,
que han aprés, que millorarien,....
|
Fonamentació psicopedagògica
|
Partiré de la construcció constructivista, construint el coneixement a partir de les experiències que un va adquirint. Partint d’això l’aprenentatge ha de ser funcional i cooperatiu uns aprenen dels altres. En aquest cas queda reflectit en les diferents activitats que farem. Altres aspectes són que l’aprenentatge ha de ser motivador, això l’aconseguirem amb les TIC; a de tenir les ajudes ajustades que també s’aconseguiran amb les ajudes que els alumnes de segon donaran als de primer o en alguns casos al inrevés i les que doni la mestra encarregada. Hi haurà un canvi conceptual, partiran dels coneixements previs que cada alumnes té i als aniran ampliant, organitzant, reestructurant, modificant; per tant estarem fent un aprenentatge significatiu, el qual es guia pels següents principis:
Actiu: Els protagonistes de l’aprenentatge serien els nens de primer i de segon ja que i encara les activitats anirien encaminades als de primer els nens de segon amb aquestes activitats també veuran reforçat el seu aprenentatge.
Constructiu: Partirem dels coneixements previs i els aniran ampliant, modificant. Organitzant, reestructurant.
Col·laboratiu: Es treballa en parelles aprofitant les habilitats que té cada un dells.
Intencional: Els objectiu ja li venen marcats encara que ells no es doni conta.
Conversacional: Ha de existir un diàleg per donar les opinions entre els alumnes i aquests amb la mestra.
Contextualitzat: El problema va sorgir a partir de la realitat i de la classe per aquest motiu serà una activitat que té una funcionalitat i un sentit significatiu.
Reflexiu: Mentre es desenvolupen les activitats els alumnes aniran reflexionant sobre allò que esta fent, però serà l’últim dia quan es farà una reflexió a nivell de tot el grup classe i la mestra.
|
Procediments i criteris d’avaluació
|
Es farà una avaluació inicial per veure si entre tots s’ha arribat a uns acords.
Avaluació continua basada en la manera de fer de cada nen respecte al company, actituds, coneixements, valors, habilitats.
Avaluació final serà la reflexió grupal que farem l’últim dia
|
Previsió de temporització
|
El projecte es durà a terme els dimecres a la tarda, a partir de la segona setmana de maig fins al final de mes.
|
miércoles, 29 de mayo de 2013
Fitxa de disseny del projecte
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
Ana em sembla molt interessant el teu plantejament! espero veure la mostra documentada i els resultats aviat! segur que genials!
ResponderEliminarSalutacions