miércoles, 29 de mayo de 2013

PAC 2

Canvi conceptual

L’objectiu principal d’aquesta activitat és veure si vaig experimentar o no un canvi conceptual durant el procés d’aprenentatge que s’ha portat a terme des de l’inicií del semestre.
El canvio conceptual suposa una reorganització de les estructures i de com s’entenen els conceptes.
En aquests procés d’aprenentatge he partit d’uns coneixements previs respecte a la Tecnologia Educativa i de la relació que havia entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació. Aquests coneixements previs estaven basats en un model molt simple i uns coneixements molt bàsic  sobre aquests conceptes. Serà a partir de les diferents activitats que van anar elaborant i amb l’ajuda de les eines tecnològiques utilitzades, i les diferents lectures, que vaig anar ampliant i reorganitzant el meu model per formar un de coneixements més complexos.
Tota aquesta feina ha suposat una ampliació, reorganització de idees en alguns dels conceptes que no sabia o que ja sabia però que en un principi no tenia molt clars.
Totes les activitats van estar enfocades a fer un canvi conceptual  intencionat fet que  per a mi és una de les millors formes de fer-ho, ja que és el més productiu. Dons, es va treballant de forma natural i es va aprenent de manera significativa, permeten fer un aprenentatge actiu i significatiu.
Amb tot el que hem fent, he assumit un compromís conceptual alt,  participant activament en el debat, defensant i argumentat la meva postura; i en la resta d’activitats que se’ns han encomanat. Això ha  fet  que sigui  molt enriquidor, i hagi adquirit uns nous coneixements . En aquest canvi també ha influït la lectura dels mòduls, lectures complementaries i recerques fetes a Internet.

Les activitats que més m’han ajudar a fer un canvi conceptual van ser:

2.1.- Debat

Una de les activitats que més m’han ajudat, va ser el debat, ja que en els diferents fills, s’ha anat aprofundint sobre aspectes referents a diferents temes, des de dues perspectives, la tecnodeterminista i la sociodeterminista. En aquest debat he fet patén el meu nivell de compromís en la defensa de la postura tecnodeterminista (que se m’havia assignat). Ja que tant si estigués d’acord com no, (en aquesta posició assignada) vaig buscar informació i plantejar arguments i contrarguments que defensaven aquesta perspectiva, i gràcies a això vaig anar construint i ampliant els meus coneixements des d’un enfocament constructivista del procés d’ensenyament-aprenentatge.
Desprès de haver llegit els mòduls, el debat, va  partir de la lectura de l’article de Domènech i Tirado, on cada persona havia de defendre una perspectiva diferents i seguir uns fills. Les intervencions havien de ser seguint el  model argumentatiu de Toulim,  justificant la connexió entre els fets tant si pertanyies al bàndol sociodeterminista com al tecnodeterminista.  Això va suposar que ens haviem de documentar, buscar informació, abans de escriure; propiciant establir un aprenentatge més actiu i col·laboratiu, de forma virtual entre tots els companys, amb argumentacions i contra-argumentacions  per defensar les postures que ens havia tocat defendre.
Després del debat he pogut observar com la meva manera de concebre les tecnologies ha canviat. M’he adunat que com futura psicopedagoga l’ús de les tecnologies serà necessari i per això és   important tenir una formació prèvia, per poder  treure-li el màxim de profit.

2.2.- Mapa conceptual

Altre aspecte que m’ha servit molt  és a l’hora de fer el mapa conceptual,  ja que conforme anava elaborant-lo  sentia com es clarificaven els meus coneixements.  El que feia era anar organitzant i estructurant tots els conceptes que havia aprés, fet que m’ajudava a veure les coses de diferent manera. Ha sigut una eina important que mai havia utilitzat amb aquesta finalitat, per aquest motiu el podria considerar com un  canvi conceptual. A través del mapa vaig poder representar gràficament els conceptes
En el moment en que vaig revisar els coneixements previs que venen reflectits en el primer mapa conceptual, en relació a Ciència, Tecnologia, Societat i Educació i comparar-lo amb el mapa final, sobre la mateixa relació, és quan en vaig donar conte sobre el gran canvi conceptual que vaig sofert. Aquest canvi ve donat per les ampliacions, reestructuracions i organitzacions  que vaig anar fent, després de haver fet les activitats proposades  i d’interaccionar amb els companys, materials i les recerques fetes en Internet, les quals han fet que pugues elaborar el segon mapa.
La seva elaboració és una bona forma de veure el canvi conceptual,  ja que queda molt bé plasmat el meu model mental, en el primer moment,  i veure el canvi que va sofert després de anar adquirint, a través de les diferents eines utilitzades, els nous coneixements.
És una bona forma de veure els canvis,  de veure el poc que sabia sobre el tema, o de donar-me conte que encara que sapigues,  no tenia una bona estructura sobre aquest coneixements  i no els vaig reflectir perquè no els vaig tenir presents.

2.3.- El blog

Pel que respecta al bloc,  mai havia tingut, i em va costar fer-lo. Però amb l’ajuda de les explicacions que van fer els meus companys i el professor, al fòrum, i després d’anar investigant  i provant, el vaig fer i el vaig penjar a la wiki.
El blog m’ha ajudat a veure el que pensaven els meus companys sobre les qüestions que ens van plantejar a la PAC 1, i veure les diferències i similituds que havia entre les meves i les dels companys. També  i a través d’ell vaig puguer fer una primera comparació entre els diferents mapes conceptuals i donar-me conte en una primera impressió del que jo sabia sobre el tema. Ha sigut una eina molt bona, ja que m’ajudat a crear expectatives i em va  motivar a aprendre més sobre el tema, fet important per anar construint el meu coneixement de manera significativa.

A part d’això vaig utilitzar altres eines que encara que no van servir per fer un canvi conceptual, si que em van ajudar a l’adquisició de coneixement en vers les tecnologies.

 

2.4.- Utilització de la foto

Des que estic estudiant a la UOC mai m’havia plantejat el penjar una foto meva, ja que no la trobava necessària, però després de les apreciacions que va fer el professor sobre la conveniència de tenir una foto penjada, per d’aquesta manera poder veure i saber com és la persona que esta interactuant amb nosaltres, em vaig decidir a penjar-la, i trobo que és una cosa molt bona, sembla més motivador llegir el que posen i et pocs imaginar millor com és aquesta persona.

2.4.- La Signatura

Això era una de les coses que sempre  volia fer però no sabia com, fins que un dia em vaig proposar fer-la i al final i després de varies proves el vaig aconseguir.
Tant a l’hora de posar la foto com fer la signatura, en un principi vaig tenir problemes i no em quedava bé, però després de anar investigant (tal com ens va dir el professor) el vaig aconseguir.

No hay comentarios:

Publicar un comentario